Syndróm vyhorenia

Autor: Spokojnosť n.o. | 19.9.2013 o 8:40 | Karma článku: 6,68 | Prečítané:  677x

Syndróm vyhorenia sa týka čoraz väčšieho počtu ľudí. Možno ho prirovnať k výroku od Rusha, že ak zapálime oba konce sviečky naraz, získame tým síce viac svetla, ale sviečka rýchlejšie vyhorí". Vyhorenie vzniká dôsledkom chronického stresu. Tento termín sa používa predovšetkým v súvislosti s pracovným životom, ale existuje aj vyhorenie v osobnom živote.

Vyhorenie predstavuje stav únavy a frustrácie, ktorý je navodený úplným oddaním sa veci, spôsobu života či vzťahu, ktorý však nesplnil svoje očakávania. Jedná sa predovšetkým o psychické vyčerpanie. Tento syndróm tvorí celý súbor príznakov a to nielen  v psychickej, ale aj fyzickej či sociálnej oblasti. Vyskytuje sa predovšetkým v profesiách, kde sa pracuje s ľuďmi. Kľúčovou zložkou  takéhoto stavu je najmä emočné vyčerpanie a celkové opotrebovanie, či únava. Vyhorenie sa dostavuje najmä ako reakcia na pracovný stres. Rizikovými faktormi pre vznik tohto syndrómu je neistota pracovných pomerov, dlhá pracovná doba, rastúca intenzita práce, rušenie pracovných pozícií, narastajúca emocionálna náročnosť práce, ale aj problém skĺbiť pracovný život s tým osobným. Nepriaznivo tiež pôsobí aj nedostatok samostatnosti v práci, ocenenia, pocity nespravodlivosti, zlý pracovný kolektív či konflikty hodnôt. Z hľadiska osobnosti jedinca je riziková cholerická povaha, perfekcionizmus, nadmerné sebavedomie aj kladenie vlastných záujmov na druhú koľaj, či nereálne nároky a očakávania a nerešpektovanie svojich potrieb. Faktory vyhorenia teda závisia ako od človeka samého, od toho ako zaobchádza so svojimi zdrojmi, rovnako aj od jeho okolia a identity, ktorú mu jeho okolie pripíše. Vyhorenie nie je jednorazová záležitosť. Je to postupný proces s viacerými fázami. Začína sa nadmerným a dlhodobým množstvom pracovnej záťaže. Nahromadený stres sa potom môže preklopiť až do úplnej apatie alebo cynizmu. K nepríjemnostiam takéhoto stavu určite patrí aj to, že ide ruka v ruke aj so zdravotnými problémami. Dôležitá je preto prevencia. Odborníci doporučujú venovať sa vlastným záujmom, vedieť „vypnúť" a relaxovať, udržiavať si osobné hranice aj pozitívne sociálne väzby. V práci je nevyhnutné efektívne si plánovať svoj čas, rešpektovať vlastné tempo, ale taktiež vedieť si odpustiť aj chyby.

Nájdime si vo svojom živote veci, ktoré nás napĺňajú energiou a dávajú nám chuť žiť!

V našom nízkoprahovom dennom centre sme tu pre Vás, ak potrebujete pomoc pri riešení rodinných problémov, problémov v škole a pomoc pri riešení ťažkej sociálnej situácie obráťte sa na nás.

Renáta Botková

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?