Neverbálna komunikácia

Autor: Spokojnosť n.o. | 8.10.2013 o 9:55 | Karma článku: 2,01 | Prečítané:  487x

Neverbálna komunikácia v sebe zahŕňa všetky rôzne prejavy komunikácie, ktoré nie sú slovné. Na rozdiel od reči prebieha na inej báze. Podáva informácie o emóciách, pocitoch a vyjadruje to, čo si človek myslí. Spoluvytvára obraz našej osobnosti a dojmu, aký zanechávame. Všetky naše gestá, mimika či postoje tela sú akousi tajomnou rečou tela. Ak spolu neladia pohyby a slová, nedá sa to jednoducho prehliadnuť.

Človek cíti, že niečo nie je v poriadku a vtedy sa náš rečový prejav môže stať nedôveryhodný. Veľmi podstatné je, že v procese komunikácie sa tej neverbálnej nemôžeme vyhnúť, môžeme ju len potlačiť.  To je fakt, na ktorý mnohí z nás často zabúdajú. Niektorí ľudia odmietajú uveriť, že najdôležitejším aspektom medziľudskej komunikácie nie je to, čo je povedané alebo napísané, ale že je to dojem, ktorý v nás vyvolal ten, s kým hovoríme. Neverbálna komunikácia vysiela viacej hodnoverných signálov ako hovorené slovo. Je užitočné vedieť čítať reč tela iných ľudí, pretože tak môžeme jednoducho zistiť ich skryté emócie a následne ich využiť v danej situácií. Každá situácia je totiž nabitá informáciami, ktoré sa dajú využiť. Napríklad pozorovaním prejavov partnera pri obchodovaní , môžeme prísť na to, kedy nám človek niečo skrýva alebo klame.  Je dobré uvedomiť si, že aj to akým spôsobom komunikujeme my, ako sa tvárime, ako stojíme alebo to, či sa usmievame alebo nie, sú signály, ktoré vedome či nevedome vysielame. Prostredníctvom nich môžeme iných o niečom presvedčiť alebo napríklad odstrašiť. Každé gesto má tiež svoje pevné zákony. Niektoré sú napríklad chápané ako prejav nadradenosti, iné podradenosti, niektoré ako znak sebadôvery alebo naopak slabosti. Treba myslieť aj na to, že telo a myseľ sa navzájom ovplyvňujú a preto nie je ani tak dôležité to, čo hovoríme, ale skôr to, ako to hovoríme. Snažme sa preto svoje slová a myšlienky nabiť emóciami, čo nám môže napríklad pomôcť prezentovať svoje nápady dôraznejšie a presvedčivejšie. Naučme sa s ňou narábať. Častokrát nám môže pomôcť pôsobiť na druhých priaznivým dojmom a zároveň tiež zanechať pozitívny prvý dojem.

V našom nízkoprahovom dennom centre sme tu pre Vás, ak potrebujete pomoc pri riešení rodinných problémov, školských problémov a pomoc pri riešení ťažkej sociálnej situácie obráťte sa na nás.

Renata Botková

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?