Psychológ radí: „Nehnevajte sa“

Autor: Spokojnosť n.o. | 27.11.2014 o 9:52 | Karma článku: 5,40 | Prečítané:  1353x

„Dobrý deň, všetko intenzívne prežívam. Nedokážem zvládať svoje emócie, najmä hnev a to ma trápi. Keď som nahnevaná, kričím, dokonca nadávam aj pred deťmi, za čo sa sama pred sebou hanbím. Stačia mi aj úplné maličkosti. Napríklad, aby som sa dostala do dopravnej zápchy alebo aby sa mi v robote spomalil počítač. Ako to mám lepšie zvládať, poraďte prosím.“

Dobrý deň, z toho čo píšete je zjavné, že ste do vienka dostali intenzívne prežívanie, a to do slova. Temperament človeka je totiž geneticky podmienený. Rodíme sa s určitým typom vzrušivosti, ktorá sa prejavuje ako naša životná energia a preto niektorí ľudia majú emócie silnejšie a teda sú dynamickejší vo svojom prejave. Váš život je požehnaný úžasnými zážitkami z intenzívnych emócií, z radosti, nadšenia, čulosti, aktivity a podobne. Ako daň však za to platíte zvýšenou námahou, ktorú musíte vynaložiť na svoju sebakontrolu, najmä v súvislosti so spracovávaním vášho hnevu. Je dôležité uvedomiť si, že je to proste tak, že ste to vy a iná už nebudete, pretože váš temperament je nemeniaca sa charakteristika osobnosti každého človeka. Čo však zmeniť môžete, je popracovať na sebakontrole.To ovplyvňovať môžete. Sledujte svoje pocity a identifikujte svoj hnev tak rýchlo, ako je to len možné. Len čo ho totiž  rozpoznáte, okamžite ho môžete začať regulovať. Hnev je nebezpečný, kým je nevedomý. No keď ho dokážete pomenovať stávate sa jeho pánom. Uvedomujte si, že prežívate hnev, a prijmite za svoje správanie pod jeho vplyvom zodpovednosť. Nemôže sa totiž vyhovárať formou, že to bolo povedané/urobené v hneve. Keďže má človek vedomie a vyššie city morálky a zodpovednosti, nesie za svoje konanie plnú zodpovednosť. Pozorujte svoj hnev a jeho fyzické prejavy, zväčšenie siluety tela, vypnutie hrude, veľké gestá rukami, búšenie srdca, tlak v hlave, teplo v tvári, červenanie, zosilnený hlas a iné. Uznajte si, že hnev je silná emócia, zároveň si uvedomte, že schopnosť sebakontroly je mocnejšia. Snažte sa pochopiť svoj hnev. Prečo sa hnevám? Väčšinou sa hneváme, keď nedostávame niečo dôležité. Preskúmajte, čo to je, a rozmýšľajte nad tým, ako by ste to mohli dosiahnuť „mierovou“ cestou bez kriku, nadávania a vyhrážok. Uvedomte si, že nemáte právo ubližovať, ohrozovať, zaťažovať druhých svojimi emóciami, nech sú akékoľvek veľké. Každý občas urobí prešľap a je namieste vzápätí sa ospravedlniť, no neobstojí to ako dlhodobý spôsob fungovania. Kto totiž dookola opakuje tie isté chyby, nemá úprimný a seriózny záujem pracovať na sebe, čo síce nie je váš prípad, ale je dobré na to nezabudnúť.

 

Mgr. Renáta Botková/ psychologička

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?